Toekomstverkenning 2021: Hoop in filosofisch perspectief

discussie over ethische onderwerpen bevorderen.

Op vrijdag 1 oktober 2021 kwamen leden van de VvEN en andere gasten samen in De zalen van zeven te Utrecht. Ze verzamelden zich daar voor een symposium over ‘hoop in filosofisch perspectief’.
Het symposium was dit jaar tevens de viering van het 50 jarig bestaan van de vereniging.
Vier sprekers presenteerden hun perspectief op hoop: Roel Kuiper, Claudia Blöser, Willem Lemmens en Justine van Lawick.

Existentiële hoop als het gegeven dát we hopen. Hoop als verbonden met verandering en vragend om een breuk met onszelf en de wereld. Rationele hoop versus instrumentele hoop. Hoop als krachtige hartstocht met een dubbel gezicht. En het belang van handelen om hoop te ervaren en hoop te versterken.

Verschillende perspectieven op hetzelfde thema. Met gasten die in gesprek gingen met de sprekers. En met een muzikaal intermezzo door het duo La Femme op de harp en de fluit. Een geslaagde dag met filosofische diepgang en feestelijke toon!

Vorig bericht
Online-Symposium “Hoop in tijden van crisis”
Volgend bericht
Waar komt onze moraal vandaan en waar gaat zij naartoe? – Webinar op Youtube